mandag 5. mars 2012

Bårebukett og båredekorasjon

I uke 9 har vi arbeidet med sørge- og minnebinderi. 
Jeg jobbet med kompetansemålene om god  varebehandling og estetiske arbeider. 

- Utføre arbeidsprosesser i samsvar med etiske og estetiske normer i faget.
- Eksperimentere med levende materiale og stiler, uttrykk, teknikker og redskaper. 
- Planlegge, gjennomføre og vurdere eget grunnleggende arbeid med ulike råvarer. 

Begrensing: 
- Lage  etiske og estetiske arbeider. 
- Behandle levende materiale på en god måte. 
- Gjennomføre og vurdere eget arbeid. 







I disse arbeidene har jeg brukt følgene materialer: Germini, Nellik (Dianthus), Løvemunn (Anthirrinum), Voksblomst, Brudeslør, Pistachia, Eucalyptus, Cypressus, Roser, Gåsunger og Galax. 

Stilen jeg har brukt i arbeidene er dekorativ stil. Det som kjennetegner dekorativ stil er at det er mange blomster og mange sorter. Arbeidet har indre og ytre rom og en klar og avgrenset form. Det er viktig at alle materialene har god plass og at arbeidet skal se luftig og fint ut. Det skal ha frodighet og volum og man bruker kontrast i form, linje overflate og farger. 

På dekorasjonen har jeg brukt korsform. Den er klar og avgrenset og har proporsjonene 1/3 - 2/3. Formen på buketten er 2/3 over bindepunktet og 1/3 under. buketten skulle være spiss, men min ble litt firkantet fordi jeg fikk ikke helt til formen. Fargene er lyse og rolige, og det er dominans av grønt i dekorasjonen. I buketten er det litt livlige fager og det er dominans av sterke, varme farger. Overflatene på blomstene er ujevne og litt ruglete, og sammen med den runde overflaten på dekorasjonen skaper dette en form for volum. Måten jeg har oppnådd volum på buketten, er at jeg la lagvis med blomster og så grøntmateriale imellom slik at blomstene skulle ligge mer og mer oppover og synes bedre. 

I buketten har jeg brukt livlige materialer for å fremheve den dekorative stilen. Samtidig har jeg brukt blanke og matte overflater på blomstene for at de skal fremheve hverandre. Jeg har prøvd å fordele fargene slik at de kan få frem en optisk balanse og for å ikke få blikkfang på bare en av sidene. Dette fikk jeg ikke helt til, men er nå bevisst på det og kommer til være obs på det neste gang. :) 
Ved å fordele blomstene etter farge og form, føler jeg at jeg har laget et estetisk arbeid. Ved å oppnå god varebehandling er det viktig at blomstene snittes riktig og settes i vann så fort som mulig. Man må passe på at ingen blomster blir klemt eller skadet under arbeidet, og at de får god plass i buketten eller dekorasjonen. :)



Jeg og Silje laget en krans. Vi ser i ettertid at de røde nellikene ikke så så bra ut på bildene. Fargen ble for dominerende og ble for godt lagt merke til med tanke på plasseringen. Ellers er vi fornøyde :)



I denne kransen har vi dominans av lyse og rolige farger. Vi har som i den dekorative stilen en bestemt og avgrenset form med asymmetri. 
Materialene vi har brukt er Nellik (Dianthus), Germini (Gerbera mini), Krysanthemum (Chrysanthemum), Roser (Rosa), Eucalyptus, Thuja og Pistasj (Pistachia). 


Dette er et bilde av alle bukettene som ble laget.


1 kommentar: