mandag 23. januar 2012

Halvårsvurdering

Rett etter jul hadde vi halvårsvurdering, da skulle vi lage en bukett og en dekorasjon i en av stilformene; formal eller dekorativ stil.

Jeg valgte dekorativ stil, og til dette brukte jeg disse kompetansemålene:

Produktutvikling:
- lage og bruke arbeidstegninger, skisser og annen visuell informasjon.
- lære/kunne lokale og vitenskapelige navn på botaninsk materiale.
- kvalitetssikre bruk og oppbevaring av blomster og andre råvarer i egen produksjon.
- diskutere og ta stilling til estetiske og etiske normer i blomsterdekoratørfaget.

Produksjon:
- planlegge, gjennomføre og vurdere eget grunnleggende arbeid med ulike råvarer.
- bruke materiale på en økonomisk måte.
- utføre arbeidsprosesser i samsvar med etiske og estetiske normer i faget.
- dokumentere, grunngi og vurdere egen produksjon knyttet til kriterier for kvalitet, ønske fra kunden, helse, miljø og sikkerhet, tid og økonomi.


Her er buketten og dekorasjonen jeg laget :)




Til disse arbeidene har jeg brukt følgende materialer:
Roser, Germini, Krysanthemum, Nellik, Voksblomst, Limmonium, Marikåpe, Salal, Lærbregne, Galax, Flexigress, oasis, skål og sølvtråd. 

Dette er dekorativ stil, og det som i hovedtrekk kjennetegner denne stilen er at det kan være mange blomster og mange sorter i et slikt arbeid. Det har gjerne indre og ytre rom, og kan se åpent og luftig ut. Den har en avgrenset form, frodighet og volum. Kontraster i form, linje, overflate og farge. 

I disse arbeidene har jeg lagt vekt på kontraster. Jeg har brukt Flexigress og blomster i forskjellig høyde for å oppnå volum. De tynne rette Flexigressene bryter den runde formen og fremhever formen mer. Jeg har laget en rund dekorasjon og bukett for å få en klar form, og forskjellige farger slik at blomstene fremhever hverandre. Jeg har lite bruk av linjer og arbeidene er asymmetriske. 

1 kommentar: