lørdag 4. februar 2012

Skolearbeid 03.02

På skolen i går laget vi åpne, dekorative buketter med radial grupperingsteknikk og proporsjoner 1/3-2/3.


Vi skrev opp et tankekart på tavlen som jeg synes var god å bruke som sjekkliste når jeg var ferdig med bukettene; 

-Arbeidet skal være etisk - følge den dekorative stilen, mange materialer og god helhet
- Proporsjonene skal være 1/3 under bindepunktet, og 2/3 over bindepunktet 
- Ingen materialer må være klemte, men buketten skal være åpen, luftig og blomstene skal ha god plass  
- Blomstene skal være godt synlige
- Radial grupperingsteknikk
- Kvalitetssikring og varebehandling 
- Teknikk: 
Fast bindepunkt
Alle stilker under bindepunktet skal være like lange - alle må få vann
Ingen blader eller torner under bindepunktet 
Fine, rene, skarpe snitt  

Kompetansemålene jeg har brukt til denne oppgaven er:
Planlegge, gjennomføre og vurdere eget grunnleggende arbeid med ulike råvarer.
Lage og bruke arbeidstegninger, skisser og annen visuell informasjon.

I disse bukettene brukte jeg blant annet disse materialene:
Nellik, Krysanthemum, Delphinium, Voksblomst, Gåsunger, Pistachia, Salal, Antirrinuhm, Philodendron, Skimmia, Lisianthus, Hypericum, Flexigress, Limmonium, Ruskus, Cornell, Aspedistra og Rose.

Jeg har lært å lage åpne, høye, dekorative buketter. Jeg har testet meg selv i den dekorative stilen, og jeg har lært en hel del om varebehandling og hva som er viktig å tenke på når man lager en bukett. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar